reklama

Esperanto a anglicky hovoriaci svet 2/4

Počul som takúto historku: Kep Enderby sa so svojou austrálskou angličtinou nevedel dohodnúť s newyorským taxikárom. Našťastie bol nablízku jeho britský priateľ Humprey Tonkin, ktorý mal s americkou angličtinou väčšie skúsenosti. Ako esperantisti si najprv v esperante vyjasnili problém, a potom to Humprey pretlmočil taxikárovi. Neviem, či sa to naozaj stalo. Ale som ochotný tomu veriť.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (1)

Zoznámme sa s účinkujúcimi. Kep Enderby je austrálsky esperantista a politik. V sedemdesiatych rokoch bol ministrom austrálskeho kabinetu. Okrem iného predsedal aj organizáciám Esperanta Jura Asocio (právnická), Aŭstralia Esperanto-Asocio, Universala Esperanto-Asocio (ďalej len UEA). V roku 2014 som sa s ním stretol v Bratislave, počas kongresu ľavicovej esperantskej organizácie SAT.

Oveľa zaujímavejšou figúrou je Humprey Tonkin, zrejme najvýznamnejšia esperantská osobnosť druhej polovice 20. storočia. Profesor anglickej literatúry, špecializuje sa na obdobie renesancie. Vysokoškolský titul získal v Cambridge a doktorát na Harvarde. Spoluzakladateľ svetovej esperantskej mládežníckej organizácie Tutmonda Esperantista Junulara Organizo a nadácie ESF (písal som o nej v minulom článku). Samozrejme predseda UEA.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Vďaka jeho starej fotke som uveril, že esperanto je živý jazyk, o ktorého budúcnosť netreba mať obavy. Stalo sa to počas mládežníckeho esperantského stretnutia. Medzi puberťákmi naokolo som sa cítil ako veterán. A vtedy mi pohľad padol na čiernobielu fotografiu z čias, keď ctihodný kmeť Tonkin bol v mojom veku (okolo tridsiatky). Hrubé obleky, dlhé vlasy a bokombrady, skrátka vykopávky. Takto vyzerali mladí ľudia v čase, keď prví esperantisti už boli dávno po smrti? Niekoľko generácií sa vystriedalo pred Tonkinom, niekoľko po ňom. Esperantisti dospievajú a starnú. A za nimi neúnavne prichádzajú ďalšie a ďalšie vlny čoraz mladších nadšencov esperanta. Nehovorte mi, že jazyk, ktorí ma stále čo povedať mladým ľuďom, je mŕtvy.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Zajtra večer sa pozrieme na esperantské ľúbostné listy učiteľov angličtiny.

Rastislav Šarišský

Rastislav Šarišský

Bloger 
  • Počet článkov:  39
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Som fanúšik a používateľ esperanta. O tom, ako s dá tento jazyk využiť, sa môžete dozvedieť vo filme Esperanto je ... Zoznam autorových rubrík:  Eurovoľby 2009Esperanto a anglicky hovoriaciStrana bláznovÚvahySprávy z EsperantskaNezaradené

Prémioví blogeri

Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu